Debat International MMA MMADK Sidebar artikel

Klumme: UFC er ved at miste monopolet

Klumme: UFC er ved at miste monopolet

Den seneste måneds tid har MMA-organisationen UFC sagt farvel til flere top-fightere. Fighterne har taget springet til konkurrenten Bellator MMA, som ser ud til at erhverve sig det ene kendte navn efter det andet. Men hvorfor denne trend?

 

Af Minik Nielsen

UFC er verdens suverænt største MMA-organisation. Deres tætteste konkurrent hedder Bellator MMA. Men de er ved at hale ind på UFC. Bellator har for tiden gang i den store rekrutteringsrunde og napper fightere fra UFC.

Den seneste måned har Bellator skrevet kontrakt med tre prominente navne, som alle kom fra UFC. Ryan Bader, Lorenz Larkin og Michael McDonald, alle tre rangeret i top ti hos UFC, og det vækker opsigt i MMA-verdenen. Men hvad ligger til grund for dette?

Gennem de seneste år har MMA udviklet sig i retning af en ‘mainstream’-sport på lige fod med amerikansk fodbold og boksning. Det betyder, at UFC har været igennem en masse ændringer, og tre store skiller sig ud.

Reebokaftalens bagside

Ved udgangen af 2014 offentliggjorde UFC, at de ville starte et samarbejde med tøj-giganten Reebok. UFC skulle strømlines i udseende, og fightere skulle have uniformer på i buret, samt når de var i officielle funktioner for UFC såsom indvejning eller mediedage. Det havde den konsekvens, at fighterne mistede deres chance for at have sponsorer på fx deres shorts. De får i stedet lønninger, som er fastsat af UFC, uden fighterne havde noget at skulle have sagt. Mange fightere levede netop af sponsoraterne, da basislønnen ikke var tilstrækkelig.

 

USADA-æraen

I samme periode startede UFC et samarbejde med antidoping-organisationen USADA for proaktivt bekæmpe doping. Det medførte nye og meget strenge krav til fighterne og igen uden selv at have indflydelse på, hvordan det skulle struktureres. Straffene blev forhøjet betydeligt i forhold til de forskellige kommissioners rammer. Oven i det skal alle fightere udfylde et ‘whereabouts’-skema, som har til formål at vise, hvor hver fighter opholder sig i verden 24 timer i døgnet.

De nye ejere

Den sidste ændring er salget af UFC sidste sommer til agenturet WME-IMG på næsten 27 milliarder kroner. Der er siden blevet skåret i medarbejderstaben, ude til stævnerne og mange andre områder. Det påvirker fighterne, og for nogle var det strået, som brækkede kamelens ryg. De søger nye græsgange, og her kommer Bellator ind i billedet.

Hos Bellator er der ingen restriktioner omkring sponsorater og ingen uniformer. Der er ‘kun’ den standard dopingtestning, som hver kommission laver. Ellers kan fighterne passe deres træning uden at skulle bøvle med ‘whereabouts’. Til sidst har ejerskiftet hos UFC medført mange ændringer i stab og generel håndtering af fighterne, og det har haft en negativ effekt.

Mit indtryk af UFC har ændret sig på det seneste. Det er ikke en familieforretning mere, men derimod et kæmpe konsortie med ejere i Hollywood. Og de tre grunde, som får fightere til at opgive drømmen om at kæmpe for verdens største MMA-organisation og tilslutte sig konkurrenten gør, at UFC ser ud til at miste monopolet. Bellator er i hvert fald i gang med at lukke det store hul, som har været mellem UFC og alle andre MMA-organisationer.

Minik Nielsen er klummeskribent for MMADK. Klummen er udtryk for skribentens egen holdning.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on RedditEmail this to someonePrint this page

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Translate »